Maailman MS-päivä 2022!

1.5.2022
Kategoriat: Tapahtuma,Uutinen

Maailman MS-päivän 2022 tapahtumat

Neuroliitto järjestää Maailman MS-päivään liittyen kolme suomenkielistä tapahtumaa. Päätapahtumana järjestetään webinaari, joka on suunnattu MS-tautia sairastaville.

Lisäksi MS International Federation on järjestämässä kansainvälisen tapahtuman verkossa.

MS-tauti ja hyvä elämä -webinaari ma 30.5.

Teemapäivän päätapahtumassa maanantaina 30.5.2022 klo 17–18.30 puhutaan elämästä MS-taudin kanssa sekä siitä, miten mielekäs tekeminen tukee sairauden kanssa pärjäämistä.

Ilmoittaudu mukaan webinaariin tästä linkistä (avautuu Lyyti-järjestelmään).

• Neuroliitto MS-sairastavan tukena| järjestösuunnittelija Sari Raitakari
  • Miltä näyttää tulevaisuus MS-taudin kanssa| neurologi Juha Multanen
  • Lupa elää täyttä elämää| psykologi ja psykoterapeutti Minna Koivuranta
  • Älä pelkää, jää hyvä elämä elämättä| kokemusasiantuntija Nina Merikanto

Kohtaamisia: Luonnosta ja liikunnasta​ ke 18.5.

Keskiviikkona 18.5.2022 klo 18–19 järjestettävässä Kohtaamisia-verkkotapaamisessa ovat keskustelemassa MS-tautia sairastava luontokuvaaja Kimmo Mäkiranta ja Neuroliiton liikunnan erikoissuunnittelija Riitta Samstén, joten aiheesta keskustellaan sekä sairastavan että ammattilaisen näkökulmasta.

Ilmoittaudu mukaan verkkotapaamiseen tästä linkistä (avautuu Lyyti-järjestelmään).

MS-etäkahvila – teemana mielekäs elämä ti 31.5.

Tiistaina 31.5.2022 klo 17–18 järjestetään MS-etäkahvila, jossa keskustellaan mielekkään elämän osasista. Mitkä asiat tekevät sinun elämästäsi mielekkään? Minkälaisia vaikutuksia huomaat mielekkäällä tekemisellä olevan ajatuksiisi? Etäkahvila on suunnattu MS-tautia sairastaville. Keskustelua luotsaavat järjestösuunnittelijat Maaria Lillberg ja Sirpa Vuorenmaa-Hilton.

Ilmoittaudu mukaan etäkahvilaan tästä linkistä (avautuu Lyyti-järjestelmään).

Kansainvälinen tapahtuma verkossa ma 30.5.

Myös MS International Federation on järjestämässä tapahtumaa teemapäivänä verkossa. Lisätietoa myöhemmin! Tulossa on ainakin Global MS Choir -esitys.

Jaa oma tarinasi somessa toukokuussa

Kuvaa video tai kerro kuvajulkaisulla, mitkä asiat tekevät sinun elämästäsi mielekästä ja merkityksellistä. Näitä voivat olla esimerkiksi arjen rutiinit, itsesi hoitaminen, harrastukset, aktivismi/vaikuttaminen, luonto, apuvälineet, läheiset, vertaistuki, lemmikki tai jokin ihan muu oma juttu. Jaa oman elämäsi mielekkäistä asioista kertova julkaisu aihetunnisteella #SairaanMielekäsElämä.

Instagram storiesissa tägää mukaan @neuroliitto, niin voimme jakaa tarinasi.

Vinkkejä ja vertaistukea – Tutustu myös näihin

• Neuroliiton koulutetut vertaistukijat. Sairauden myötä voit kohdata tilanteita, joissa kaipaat kuuntelijaa muista sairastavista. Vertaistukijoita on eri-ikäisiä, niin sairastavia kuin läheisiä.
  • Neuroliitolla on jäsenyhdistyksiä eri puolilla Suomea. Yhdistyksen jäsenenä pääset tutustumaan muihin sairastaviin tai läheisiin erilaisissa vertaisryhmissä ja alueellasi järjestettävissä tapahtumissa.
  • ”Älä pelkää, jää hyvä elämä elämättä”(avainlehti.fi) “Olen suhtautunut sairauteen niin, että näillä mennään. Etukäteen ei kannata murehtia, koska sairauden kulusta ei kukaan tiedä,” sanoo kokemusasiantuntijana Tyksin Neurokeskuksessa toimiva Nina Merikanto. Ninan tarina kuullaan myös osana MS-päivän webinaaria 30.5.
  • Liikkeellä, vaikka vähän eri tavalla(avainlehti.fi) MS-tautiin sairastuminen ei muuttanut Anne Sjöblomin liikkuvaa identiteettiä – ainoastaan toi käytäntöön muutoksia. “Kävin spinningissä, kävelemässä useita kertoja viikossa ja uimassa. Nämä asiat kuuluivat arkeen ennen ja ne kuuluvat arkeen nyt – niitä pitää vain tehdä toisella tavalla,” Anne kertoo.
  • Metsästäjällä on tähtäimessään hyvinvointi(avainlehti.fi) Marika Moisasen rakkaus luontoon syttyi jo pikkutyttönä isän kanssa metsällä. MS-tauti on välillä vienyt jalat, mutta metsästysharrastus jatkuu yhä. “Väitän, että en olisi näin hyvässä kunnossa, kuin olen nyt, ilman tätä harrastusta,” Marika sanoo.
  • Ihminen tarvitsee yhteyttä luontoon(avainlehti.fi) Luonnon hyvinvointivaikutuksista nauttiakseen ei tarvitse mitata kuljettuja kilometrejä, vaan pysähtyä hetkeen. Luonnossa sydämen syke ja verenpaine alenevat nopeasti. Stressi lievittyy ja fyysiset oireet vähenevät, kun ihminen rentoutuu. Samalla mieliala kohenee.
  • Tyttöjen kesken(avainlehti.fi) Rakas ystävä on korvaamaton tuki, jos sairaus nakertaa itsetuntoa tai uskoa tulevaisuuteen. Ystävättäret Viivi Vesala ja Kristiina Savikko jakavat keskenään ilot ja murheet.

Internationella MS-dagen 30.5

Internationella MS-dagen firas måndagen den 30 maj. Årets internationella tema är för tredje året #Connections. I Finland uppmärksammas MS-dagen med hashtaggen #SairaanMielekäsElämä. Vårt budskap lyder: Våga drömma och göra det du tycker om, eftersom livet känns då trevligt och meningsfullt.